Obecnie mamy do czynienia z kolejną odsłoną zwiększania regulacji obszaru ochrony zdrowia. Ta akurat opiera się na silnej centralizacji i utworzeniu jednej instytucji nadzorczo-zarządczej podległej administracji rządowej. Nie podzielam wiary w moc sprawczą centralizacji w wykonaniu administracji publicznej, jako antidotum na kryzys. Jej rolą jest tworzenie reguł, a nie działalność operacyjna. Wierzę w sensowność rozdziału funkcji regulatora, płatnika, właściciela i usługodawcy. Obserwowałem jego efektywność m.in. w Holandii, kraju o wysokim poziomie zaufania pacjentów do systemu.
Konkurencyjność to nie źródło chaosu a pożyteczny mechanizm samoregulacji systemu. Zwłaszcza, że prawdziwą władzę ma Płatnik – NFZ, dysponujący potencjalnie nieograniczonym wpływem na zachowania szpitali – usługodawców. Niezależnie od oceny tej czy innych propozycji jedno jest jasne – odpowiednia kondycja ekonomiczna szpitala i skorelowanie oferty z mapami potrzeb zdrowotnych – to jego być albo nie być i to już w perspektywie kilku najbliższych lat.
Jest jeszcze trochę czasu przed zapowiadanym wdrożeniem zmian. Jest jeszcze trochę czasu na poszukanie obszarów optymalizacji i działania poprawiające kondycję szpitala. Wszystkich chętnych zapraszam do skorzystania z naszej oferty pomocy. Doświadczenie prawie 30 lat i licznych restrukturyzacji są do Państwa dyspozycji.
Adam Roślewski
Prezes Zarządu
Zakładu Usług Konsultingowych
KNOW HOW Sp. z o.o.